SHIBORI

SHIBORI

Vad är och gör shibori?

Med rötter i japansk textil hantverkstradition är shibori idag ett internationellt paraplybegrepp för besläktade tekniker oavsett ursprung. Som teknik betraktad innebär shibori att konstnären på mekanisk väg skapar kompressioner i material vilka i kombination med färgnings- eller värmebehandlingsprocesser ger upphov till mönstring, tredimensionalitet eller andra förändringar av egenskaper och uttryck. 


av Thomas Laurien


Min älskade indigo

Sydvästra Kinas minoritetsfolk - vars vackert broderade folkdräkter jag första gången stötte på under en oförglömlig resa 1987 - använder ännu handvävda tyger färgade med egentillverkad indigopasta från egna odlingar. Tyget färgas så många gångar att tyget nästan blir svart, varefter det bankas mot stenblock tills de blir blanka, för att till sist prepareras så att de får olika nyanser med blanka ytor.

Deras traditionella, miljövänliga färgningsmetoder fascinerar mig och efter den första resan har jag gjort många resor i Kina, Vietnam, Japan, Malaysia, Thailand och Indien i jakt på kunskap inom indigo och fina textiler.

Solens färg

Safflor är en av de äldsta färgväxterna och har använts till textilfärgning i ca 6.000 år.

Blommorna innehåller stora mängder av ett gult vattenlösligt färgämne (safflorgult), de röda innehåller även smärre mängder av ett rött ämne (kartamin).

Detta är värdefullt eftersom det kan färga bomull direkt från en alkalisk lösning, från vilket färgämnet fälls ut på fibern med hjälp av svaga syror som citronsyra eller syran i rönnbär (äppelsyra).

Safflor erbjuder en så lysande och angenäm färg och räknas till de äkta ämnena.

Intraktiv form

Interaktiva former som är baserade på mina erfarenheter av två olika samhällen där minne, tid och rum alltmer vävs samman med tidsflödet. Genom att använda naturliga textiler i en abstrakt konstform vill jag skapa en serie skulpturer som kan vidröras och omformas genom publikens aktiva deltagande.

Shibori i skulpturala former

Diablad

Shibori kan vara repetitiv men ändå levande och slumpmässig i sitt uttryck och det är i själva färgningsprocessen som det händer, tyget får liv.

”Diablad är en bra exempel. På det nästan 7 meter långa tyget kan man se hur mönstret förändras som i ett kalejdoskop.

Material: Bomull

Storlek: 55 x 660 cm


Vatten

För mina projekt, har jag undersökt olika metoder och tekniker för att skapa mönster och effekter som relaterar till vatten.

Mönster

Experiment med veck och vikning i 30, 45 och 60 grader på olika sätt med block, kallat "itajime".

Copyright 2018 © Leyun Wang